Obiektywy COMPUTAR są od dawna dobrze znane w branży Security ze swojej wyjątkowo wysokiej jakości i niezawodności. Japoński koncern CBC jako producent tych obiektywów, na przestrzeni wielu lat konsekwentnie promuje stosowanie dobrej i sprawdzonej optyki w systemach telewizji dozorowej. Zalety oraz korzyści wynikające ze stosowania obiektywów dobrej jakości mają olbrzymi wpływ na końcową jakość obrazu. Natomiast rzeczywistość jest wręcz zatrważająca, jak często działanie kamer wysokiej klasy jest upośledzane poprzez stosowanie obiektywów o „marnej” jakości.

 

Należy pamiętać o tym, że dobry obiektyw gwarantuje nie tylko wysoką jakość optyki zapewniającą wyrazisty obraz bez zniekształceń, ale również podwyższa zdolność widzenia kamery przy niskim poziomie oświetlenia. Na szczególną uwagę zasługują obiektywy tzw. super jasne, charakteryzujące się niskim współczynnikiem apertury (F-Stop), potocznie zwanym „jasnością” obiektywu. Profil soczewek stosowanych w takich obiektywach ma kształt asferyczny, co znacząco wpływa na sprawność transmisji światła. Jak to jest wyjaśnione w dalszej części artykułu, soczewka asferyczna koryguje zjawisko tzw. aberracji sferycznej zachodzącej szczególnie na obrzeżach soczewki. W praktyce oznacza to, że znacznie większa część powierzchni takiej soczewki bierze czynny udział w transmisji światła w porównaniu z soczewką sferyczną. Należy zaznaczyć, że zarówno obiektywy sferyczne jak i super jasne (asferyczne) nie wykazują widzialnych różnic przy dobrym oświetleniu, np. w ciągu dnia. Natomiast wyraźną różnicę w ich jakości możemy zaobserwować dopiero przy niskim poziomie oświetlenia.

Przy użyciu tradycyjnego obiektywu sferycznego (np. F1,4), w warunkach słabego oświetlenia poziom sygnału wyjściowego kamery (przy wyłączonych funkcjach „specjalnych”!) spada nawet do 0,6 Vp-p, a kolory na obrazie stają się zamazane i niewyraźne, dając w rezultacie nieczytelny obraz. Bez zastosowania dodatkowego oświetlenia trudno jest zakwalifikować uzyskany obraz, jako nadający się do użytku. Oczywiście nowoczesne technologie dostępne obecnie w kamerach wprowadzają „korektę” jakości obrazu, jest to jednak wtórna obróbka z wszelkimi tego konsekwencjami.

Z kolei przy zastosowaniu tej samej kamery z obiektywem super jasnym zachowane są rzeczywiste kolory reprodukowanego obrazu, a poziom sygnału video na wyjściu kamery jest utrzymywany na poziomie około 0,8 Vp-p do 1 Vp-p. Wniosek wynikający z tego porównania jest oczywisty. Jakość obrazu video jest znacznie lepsza przy zastosowaniu obiektywu super-jasnego (asferycznego).

Innym parametrem określającym „jasność” obiektywu jest liczba transmisyjna obiektywu T, czyli zdolność obiektywu do przepuszczania światła dla różnych częstotliwości fali świetlnej. Parametr ten uwzględnia wpływ wielu czynników na jasność otrzymywanego obrazu, w tym m.in. wpływ gatunku szkła na przepuszczanie światła. Skala T zapewnia bezwzględną ocenę jakości obiektywu.

(...)

 Więcej: OMiI 5/2013

Artykuł firmy Draftel s.c.

 

Pin It