Domanski M 250201Ochrona lotnictwa cywilnego jako elementu systemów transportowych infrastruktury krytycznej - wymagania dotyczące ochrony systemów transportowych.


Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi właściwego funkcjonowania wybranych elementów infrastruktury krytycznej w obszarze bezpieczeństwa publicznego, jednym z kluczowych przedsięwzięć jest ochrona systemów transportowych, które stanowią jeden z jedenastu systemów infrastruktury krytycznej (IK) wymienionych w Narodowym Programie Infrastruktury Krytycznej1. Należy zwrócić uwagę na to, że systemy transportowe określają wszelkie formy przemieszczania osób i ładunków oraz innych dóbr stanowiących przedmiot transportu w przestrzeni. Do przemieszczenia tych przedmiotów wykorzystuje się określone środki transportu. Dynamika rozwoju wszystkich gałęzi współczesnej gospodarki determinowana jest efektywnością przemieszczania wszelkich kategorii dóbr, ludzi i usług. Ta forma aktywności stanowi jedną z podstawowych cech rozwoju wspomnianej wcześniej gospodarki oraz społeczeństwa, a także filarów nowoczesnego państwa. Bez dbałości o właściwe funkcjonowanie tego systemu niemożliwe jest zapewnienie ciągłości działania administracji publicznej, która stanowi o prawidłowym funkcjonowaniu państwa.
W ramach klasyfikacji systemów transportowych wyróżniono dwie główne gałęzie transportu jakimi są: komunikacja określana jako transport pasażerski oraz transport towarowy – ładunków. Każda z tych gałęzi podzielona jest na rodzaje, w których wyróżniamy odmienne formy ze względu na typy środków transportu. Zaliczono do nich:
• transport kolejowy,
• transport samochodowy,
• transport lotniczy,
• rurociągi,
• żeglugę śródlądową,
• żeglugę morską.

[...]

 [1] Uchwała nr 210/2015 Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej z uwzględnieniem uchwały nr 116/2020 Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2020 r. zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej oraz uchwały nr 38/2023 z dnia 21 marca 2023 r. zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury.

 

dr Michał A. Domański


„Ochrona i Bezpieczeństwo” 2/2025

Artykuł w całości w:

okladka 2 2025 OiB

 

Pin It