LS EWSytuacje kryzysowe w szpitalach mogą przybierać różne formy – od klęsk żywiołowych, przez epidemie, po zdarzenia masowe. Każde z nich wystawia organizację na ciężką próbę. Jakie elementy powinny być uwzględnione podczas budowania systemu zarządzania kryzysowego?

Szpitale odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa społeczności, udzielając pomocy medycznej w najtrudniejszych momentach. W obliczu gwałtownie rosnącego zapotrzebowania na usługi medyczne i ograniczonych zasobów, przygotowanie efektywnych planów reagowania kryzysowego przestało już być dobrą praktyką, a stało się koniecznością. Poradnik wydany przez europejskie biuro Światowej Organizacji Zdrowia wskazuje dziewięć obszarów jakie powinny w takich planach zostać uwzględnione. Artykuł został poszerzony o doświadczenia szpitali, które brały udział w udzielaniu pomocy ofiarom zdarzenia typu „aktywny strzelec” w Las Vegas w roku 2011. Było to najtragiczniejsze zdarzenie tego typu w USA. Napastnik strzelał z hotelowego okna, do osób uczestniczących w pobliskim koncercie. Rannych zostało około 850 osób, z czego 54 osoby poniosły śmierć.


Zarządzanie i nadzór
Pierwszy element to jasno zdefiniowana i zakomunikowana do organizacji struktura dowodzenia. Skuteczne przywództwo stanowi podstawę efektywnego reagowania kryzysowego. W ramach procedur reagowania awaryjnego muszą zostać wskazany zasady powoływania grup zadaniowych (sztaby kryzysowe, grupy specjalne, nazewnictwo może być różne w różnych organizacjach). Zawsze na czele takiego zespołu musi być jednoznacznie wskazany lider, który będzie zarządzać pracami zespołu. Lider nie zawsze musi być funkcją stałą i może być zależny od rozwoju sytuacji. W pierwszym etapie za zarządzanie sytuacją może być odpowiedzialny pielęgniarz oddziałowy, który będzie pełnił funkcję lidera, aż do przybycie do szpitala dyrektora szpitala, który przejmie tę funkcję. Doświadczenie wskazuje, że taka funkcja powinna być pełniona przez osobę o kompetencjach administracyjnych, a nie medycznych. Te ostatnie, mogą być bardziej przydatne przy kontakcie z pacjentami. W składzie stałego zespoły powinien być sekretarz, zbierający informacje na temat decyzji podjętych przez sztab i mieć funkcje pokrywające obszary z zakresu zarządzania operacyjnego oraz logistyki. Realizacja przez niego pozostałych funkcji jest zależna od typu sytuacji oraz potrzeb szpitala. Do zadań zespołu kryzysowego należy koordynacja działań wewnątrz organizacji oraz współpraca z przedstawicielami innych podmiotów uczestniczących w zarządzeniu sytuacją (straż pożarna, policja, inne szpitale). W ramach opracowywania procedur niezbędne jest określenie zakresów odpowiedzialności i uprawnień takiego zespołu, tak aby uniknąć sporów kompetencyjnych.(...)

Fot. freepik.com

Łukasz Stępień

"Ochrona i Bezpieczeństwo" 1/2025

Artykuł w całości:

okladka 1 2025

 

Pin It