2013-06-26-2Płatności gotówkowe nie tracą na znaczeniu, a ilość gotówki w systemie ekonomicznym gwałtownie rośnie. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w latach 2004-2011 wzrost ilości gotówki w obiegu wynosił średnio 9,8% rok do roku. W 2011 roku w obiegu było 1225 milionów banknotów i 11,9 miliarda monet. Obsługa środków pieniężnych staje się zatem znaczącym kosztem dla każdej sieci handlowej. Pojawia się pytanie jak ograniczyć koszty związane z obsługą gotówki?

 

Odpowiedzi na to pytanie należy zacząć szukać od zidentyfikowania kosztów. Nie zawsze są to straty oczywiste, równie dobrze może to być utrata pewnych możliwości biznesowych albo brak zaangażowania personelu w sprawy istotne dla klientów, ale o mniejszym priorytecie niż bezpieczeństwo i obsługa gotówki. Możemy zatem wymienić następujące elementy składające się na koszt obsługi gotówki, które przy zastosowaniu odpowiednich urządzeń oraz rozwiązań systemowych można ograniczyć, tak aby oszczędności osiągnęły nawet 0,55% rocznego przychodu.

  • Koszt pieniądza w czasie – wynikający z opóźnienia pomiędzy przyjęciem pieniędzy przez kasjera a zaksięgowaniem ich na koncie bankowym.
  • Koszt transferu pieniędzy do banku lub liczarni (CiT).
  • Koszty strat z tytułu pomyłek lub kradzieży wewnętrznych.
  • Koszty liczenia pieniędzy – w tym koszt nadzoru kierowniczego nad kasjerami pobierającymi gotówkę przy rozpoczęciu pracy i zdającymi gotówkę po zakończeniu zmiany. Warto zauważyć istotny koszt ukryty (utracone możliwości biznesowe) wynikający z faktu odciągnięcia kadry kierowniczej sklepu od nadzoru nad kluczowymi procesami – obsługa klienta, ekspozycja towaru, itp.

 

2013-06-26-1

 

Rozwiązanie problemu wydaje się oczywiste. Skoro obrót gotówkowy generuje tyle kosztów – należy zastąpić go czymś innym. Rozwiązaniem wydają się być transakcje bezgotówkowe, ale czy na pewno? Okazuje się, że koszty związane z obsługą i prowizjami takich transakcji nadal znacznie przewyższają zyski wynikające z tych operacji. Wynika z tego opinia przedsiębiorców, że gotówka to nadal bezpieczniejszy, a przede wszystkim tańszy środek płatniczy. Potwierdzeniem tej opinii są przeprowadzone badania przez dra Jakuba Górki dla NBP oraz Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego z grudnia 2012.

Dodatkowo, Michał Polasik, Jerzy Marzec, Piotr Fiszeder, Jakub Górka, autorzy raportu pod tytułem Modelowanie wykorzystania metod płatności detalicznych na rynku polskim, stwierdzają że:

– Zaufanie społeczne do pieniądza w wymiarze materialnym jakim jest gotówka jest na tyle silne, że polskie społeczeństwo nieszybko zrezygnuje z tej formy płatności, która w odróżnieniu od transakcji bezgotówkowych jest odporna na wszelkie problemy technologiczne, które mogą doprowadzić do paraliżu na ogromną skalę. Nie trzeba by długo szukać, wystarczy przypomnieć wydarzenia z Olimpiady w Londynie i problemy z płatnością kartami. 1

Skoro rozwiązanie problemu poprzez zastąpienie gotówki innym środkiem płatniczym nie wydaje się tańsze ani bezpieczniejsze, gdzie więc szukać rozwiązania?

 

2013-06-27-1

 

Rozwiązaniem jest urządzenie oferujące:

  • bezpieczeństwo zgromadzonych środków przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ich konwojowania (CiT),
  • ograniczające koszty pieniądza w czasie prawie do zera dzięki zastosowaniu „księgowania online” (gotówka deponowana w sejfie wrzutowym stojącym w sklepie jest automatycznie księgowana na koncie firmy),
  • redukcję kosztów liczenia gotówki,
  • usprawnienie procesu wydawania pakietów startowych,
  • wyeliminowanie udziału kierownictwa w procesie rozliczenia kasjera i deponowania środków pieniężnych,
  • optymalizację procesu deponowania gotówki i innych walorów po zakończeniu zmiany przez kasjera,
  • scentralizowaną kontrolę stanu gotówki oraz monitorowania informacji o przeprowadzonych transakcjach poprzez aplikację zarządczą,
  • bieżącą informacje o stanie gotówki w obiekcie oraz w poszczególnych urządzeniach
  • redukcje kosztów niedoborów wewnętrznych.

Działanie takiego urządzenia, które produkuje firma KONSMETAL, zademonstrowano w Warszawie podczas konferencji zorganizowanej przez redakcję czasopisma „Ochrona Mienia i Informacji” pt. Zabezpieczenie techniczne mienia i wartości pieniężnych w placówkach handlowych, w listopadzie tego roku na stoisku firmy KONSMETAL ALIANS.

Oferowane rozwiązanie pod nazwą System Zarządzania Walorami było szerzej omawiane w czasie prezentacji firmy KONSMETAL ALIANS, z którą mogą się Państwo zapoznać na stronie www.konsmetal.com.pl. Jest ono dedykowane przede wszystkim Klientom z branży retail i zostało stworzone w celu całościowego zarządzania walorami w placówkach handlowych, w których odbywa się obrót gotówką.

Konstrukcja rozwiązania opiera się na części mechanicznej (certyfikowana wrzutnia elektroniczna, gdzie następuje deponowanie i zabezpieczenie gotówki) oraz dedykowanego oprogramowania. Zgodnie z przedstawionymi wyliczeniami firmy KONSMETAL dzięki temu inteligentnemu systemowi – pełny zwrot nakładów inwestycyjnych możliwy jest w okresie od 1,5 do 2 lat – niezależnie od profilu sieci handlowej. Dodatkowo, pozytywnie wpływa na wynik finansowy już w pierwszym roku (zależne od przyjętej stawki amortyzacji).

 

2013-06-27-2

Odsetek transakcji w POS w Polsce 2010/2011

 

Co istotniejsze inteligentny System Zarządzania Walorami może być zintegrowany z systemem informatycznym banku, obsługującym daną organizację. Dzięki tej integracji możliwe jest księgowanie na koncie bankowym zdeponowanej w tych urządzeniach gotówki w czasie rzeczywistym.

Z tego powodu środki pieniężne mogą być odebrane z dużym opóźnieniem, np. raz na tydzień lub nawet rzadziej, co znacznie wpływa na obniżenie kosztów konwoju i transportu gotówki. System dzięki elastycznej architekturze informatycznej jest łatwy do integracji oraz dostosowania do potrzeb i specyfiki każdego klienta i środowiska informatycznego w jakim działa dana firma.

Jesteśmy przekonani, że to urządzenie wpłynie na wzrost rentowności firm naszych Klientów, dlatego też zapraszamy do kontaktu z przedstawicielami KONSMETAL ALIANS.

 

1 M. Polasik, J. Marzec, P. Fiszeder, J. Górka, Modelowanie wykorzystania metod płatności detalicznych na rynku polskim, Warszawa 2012.

 

Artykuł firmy KONSMETAL ALIANS
Fot. KONSMETAL ALIANS

 

Pin It