Dzisiejsze czasy cechuje bardzo szybki postęp technologiczny. Gwałtowny rozwój zawdzięczamy nieustannym pracom i badaniom naukowym. Naukowcy z całego świata pracują by ułatwić życie przeciętnemu człowiekowi. Mając na względzie najnowsze osiągnięcia technologiczne oraz poszerzenie własnej oferty produktowej, firma Draftel stworzyła dedykowany dział ds. produktów RFID.
Technologia RFID UHF usprawnia procesy logistyczne, przyśpiesza obsługę klienta, pomaga w zarządzaniu łańcuchem dostaw i ewidencją osób oraz mienia. Spotykamy ją coraz częściej na każdym kroku naszego życia − w sklepach płacąc za zakupy kartą kredytową czy w pracy, gdzie dzięki kartom identyfikacyjnym mamy dostęp do pomieszczeń biurowych a pracodawca rozlicza nasz czas pracy.
Czym jest technologia RFID?
Zasada działania RFID (Radio-Frequency IDentyfikacation), czyli systemu identyfikacji radiowej, jest bardzo prosta. System składa się z kilku elementów: identyfikatora (zwanego również Tagiem, inteligentną etykietą czy znacznikiem) oraz czytnika RFID wraz z anteną, którego zadaniem jest odczyt informacji zapisanych na znaczniku.
Komunikacja między tymi komponentami oparta jest o fale radiowe i najczęściej działa automatycznie, tak jak na przykład: bramki w sklepie lub na lotnisku, czy kontrola wjazdu na parking. Ważnym aspektem jest to, że znaczniki zawsze należy dopasować do elementu jaki chcemy oznakować, mając na względzie materiał, z którego jest on wykonany, a rozmiar znacznika może być nawet mniejszy niż 1 minimetr kwadratowy. Komunikacja pomiędzy znacznikiem a czytnikiem, w przeciwieństwie do systemów optycznych takich jak kody kreskowe nie wymaga bezpośredniego kontaktu, wystarczy aby znacznik znalazł się w zasięgu działania anteny aby odczytać do kilkuset elementów w przeciągu zaledwie sekundy. I to wszystko z bezbłędną dokładnością i z odległości nawet do kilkunastu metrów.
Znaczniki bardzo trudno podrobić, każdy posiada swój unikalny na skalę światową numer produktu. Są również bardzo odporne na zakłócenia i wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Uciążliwe warunki atmosferyczne również nie są problemem, niektóre modele działają nawet w skrajnie wysokich temperaturach sięgających 200 °C i są wodoodporne.
Gdzie spotkamy RFID?
Pierwsze urządzenia bazujące na technologii RFID (zamki elektroniczne) były stosowane już kilkanaście lat temu, a najstarsze zastosowanie technologii sięga okresu drugiej wojny światowej, kiedy to Brytyjczycy użyli systemu IFF (Identify Friend or Foe – rozpoznaj czy to przyjaciel czy to wróg), aby odróżnić sprzymierzon samoloty wracające z misji od samolotów wroga.
Technologia ta dopiero teraz przeżywa prawdziwy rozkwit. RFID stosuje się z powodzeniem w systemach identyfikacji pojazdów czy sterujących szlabanami parkingowymi. Jej zalety już doceniły takie światowe koncerny jak Toyota, Walmart czy Zara, gdzie RFID wspiera i automatyzuje zarówno procesy produkcyjne, jak i cały łańcuch logistyczny do rozwiązań czysto magazynowych, takich jak przyjęcie towaru i inwentaryzacja, gdzie udało się skutecznie wyeliminować o dwie trzecie element błędu ludzkiego i znacząco przyśpieszyć ww. procesy. Technologia na dobre zadomowiła się też w dużych i średnich przedsiębiorstwach – nie tylko jako wygodny system rejestracji czasu pracy czy ewidencji pracowników, ale także w celu kontroli obiegu i autoryzacji dokumentów. Systemy lokalizacji osób i mienia w czasie rzeczywistym (RTLS – Real Time Location System) skutecznie automatyzują pracę w szpitalach, pozwalając na sprawniejszą gospodarkę lekami, identyfikację pacjentów, czy integrację wiedzy o pacjencie, umożliwiają lokalizację personelu medycznego, pacjentów, a nawet lokalizują aparaturę medyczną.
Ale nie tylko szpitale i służba medyczna, korzysta z udogodnień RFID, również branża turystyczna coraz chętniej wykorzystuje RFID UHF. W 2015 roku Muzeum DAG w Bydgoszczy wdrożyło system RTLS, dzięki któremu turyści mogą poruszać się po kompleksie starych fabryk i podziemnych schronów bez przewodnika, wyposażeni jedynie w identyfikatory w formie smyczy, otwierające drzwi do poszczególnych budynków.
Przyszłość należy do RFID
Jednym z najważniejszych zasobów w dzisiejszych czasach jest informacja, odgrywająca kluczowa rolę w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa. Dzięki niej możliwe jest efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Aby móc wykorzystać zgromadzone dane, trzeba je najpierw pozyskać w sposób szybki z zapewnieniem należytej jakości. Przedsiębiorstwa od zawsze dostrzegały potrzebę szybkiego i dokładnego gromadzenia danych na temat posiadanych zasobów w procesie magazynowym. Żaden z dotychczas stosowanych systemów nie dawał takich możliwości jakie posiada technologia RFID.
W najbliższych latach będziemy obserwować postępujące wypieranie z rynku systemów opartych o kody kreskowe, na rzecz RFID i to niezależnie od branży.
Jak na razie największą barierą przy wdrożeniach systemów RFID, w dalszym ciągu jest cena znaczników, koszt takich urządzeń to około 20 centów przy zamówieniu ok. 1000 sztuk, przy znacznie większych woluminach spada nawet do 7 centów za sztukę. Dobrze rokującą nowością są przedstawione kilka lat temu przez firmy PolylC i Philips, układy wykonane w technologii nadruku na polimerach, które jak tylko wejdą do masowej produkcji, będą mogły być drukowane na rolkach, jak np. gazety, a to znacznie zmniejszy ich koszt.
Niemniej jednak, korzyści jakie już teraz niesie ze sobą RFID, dają gwarancję szybkiego zwrotu poniesionych nakładów. W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił znaczny rozwój technologii RFID. Została ona udoskonalona, a wszystkie ograniczenia, które uniemożliwiały jej zastosowanie w niektórych branżach zostały przełamane. Technologia UHF RFID zdominowała rynek RFID, ze względu na swoje zalety: większą szybkość odczytu, więcej znaczników czytanych jednocześnie, dużo większe zasięgi odczytu, wcześniejsze jej braki – słabe odczyty w obecności płynów i kiepskie wyniki w obecności metalu – to już przeszłość. Wiodące w branży RFID firmy wynalazły nowe znaczniki działające szczególnie dobrze na metalu, i znaczniki zupełnie niewrażliwe na obecność płynów.
Firma dystrybucyjna Draftel jako pierwsza w Polsce stworzyła dedykowany dział ds. produktów RFID. Od maja tego roku, służymy naszym klientom wsparciem w pełnym tego słowa znaczeniu, począwszy od pomocy w rozmowach handlowych i prezentacji korzyści jakie daje technologia RFID, po pełne wsparcie wdrożeniowe.
Naszym zdaniem przyszłość RFID należy do technologii UHF RFID, stąd znajduje się ona w głównym kręgu naszych zainteresowań.
Artykuł firmy DRAFTEL Sp. z o.o. SKA
Aleksander Mikoszek
kierownik ds. produktu RFID w spółce Draftel