Winkhaus to firma ze 150-letnią tradycją tworzenia solidnych i trwałych rozwiązań z zakresu zabezpieczeń. Podążając za wymaganiami, jakie stawia dziś klient, a niejednokrotnie wyznaczając nowe kierunki rozwoju, Winkhaus oferuje produkty innowacyjne i dopracowane pod każdym względem. Jednym z takich produktów jest system elektronicznej kontroli dostępu blueSmart.

 

 

2015 04 53 1

Fot. 1. Hotel Chateau de Mery, Francja: Ze względu na dyskretny design i brak okablowania system Winkhaus świetnie sprawdza się w obiektach zabytkowych

 

 

Idea obecnej postaci systemu blueSmart pojawiła się kilkanaście lat temu i zakładała, że nowe rozwiązanie ma być elastycznie konfigurowalnym i tanim w eksploatacji systemem, który pozwoli bezpośrednio zastąpić mechaniczne systemy klucza. Cechą szczególną blueSmart miała być możliwość łatwej instalacji w każdego typu obiekcie, bez względu na dostępną infrastrukturę. Wszystkie założenia twórców systemu zostały zrealizowane, czego wynikiem jest dopasowany do potrzeb, wydajny i komfortowy w użytkowaniu elektroniczny system kontroli dostępu Winkhaus blueSmart.

 

Podstawowym elementem systemu są wkładki całkowicie zgodne wymiarowo z popularnymi cylindrami mechanicznymi. Wkładki blueSmart posiadają własne zasilanie, które zapewnia ich bezawaryjną pracę przez kilka lat. Zależnie od tego, w jakich drzwiach chcemy system kontroli dostępu zainstalować, Winkhaus dostarczy wkładki odpowiednie dla drzwi wewnętrznych (wkładki standardowe), jak i zewnętrznych (z odpowiednio wydajniejszą baterią). W zależności od częstotliwości użyć, baterie te mogą pracować nawet do 10 lat!

 

 

2015 04 53 2

Fot. 2. W biurowcu The Squaire, który wznosi się nad dworcem ICE we Frankfurcie nad Menem, zainstalowano ponad 6000 wkładek elektronicznych

 

 

Własne zasilanie wkładek jest rozwiązaniem szczególnie docenianym, kiedy w system kontroli dostępu chcemy wyposażyć obiekty już funkcjonujące. Ogromne znaczenie dla działalności w obiekcie ma czas i uciążliwość montażu systemu. blueSmart pozwala na skrócenie tego czasu do minimum – montaż wkładki w drzwiach trwa zaledwie kilka minut! 

 

Brak konieczności okablowania systemu kontroli dostępu, to nie tylko oszczędności związane z czasem montażu, ale również uniknięcie uciążliwości, jakich przysparzają prace instalacyjne i wykończeniowe. W szpitalach, klinikach czy w innych obiektach, których funkcjonowanie musi być zachowane bez przerwy, blueSmart okazał się doskonałym rozwiązaniem.

 

Sposób i wymagania dotyczące instalacji systemu kontroli dostępu mają ogromne znaczenie szczególnie dla obiektów zabytkowych. Z uwagi na prosty i dyskretny styl wkładek, system blueSmart sprawdza się tam idealnie.

 

Dostęp do pomieszczeń wyposażonych w elektroniczny system blueSmart jest możliwy za pomocą kluczy. Specjaliści Winkhaus opracowali bardzo trwały i bezobsługowy, pasywny klucz (czyli bez własnego zasilania) wyposażony w nowoczesny transponder RFID, za pomocą którego użytkownik identyfikowany jest przez wkładkę. W obiektach rozbudowanych, z dużą ilością użytkowników, brak konieczności obsługi kluczy (np. wymiany baterii) ma fundamentalne znaczenie dla administratora. Nie bez znaczenia jest też komfort użytkowników, którzy mogą używać jednego klucza przez wiele lat, nawet jeśli ich prawa dostępu często się zmieniają. Świetnym przykładem takich obiektów są biurowce, dworce i lotniska, w których funkcjonują setki, a czasem tysiące pracowników.

 

 

2015 04 54 1

Fot. 3. System blueSmart w ESO wyposażony jest m.in. w 6 punktów dostępowych (fot.), 30 czytników online i 15 czytników offline. Zabezpieczają one kompleks od zewnątrz oraz jego strefy wewnętrzne

 

 

Klucz elektroniczny systemu blueSmart jest nie tylko identyfikatorem użytkownika, ale także medium przesyłającym dane w systemie. To na kluczu zapisywane są informacje gromadzone przez wkładki, stan baterii wkładek i uprawnienia użytkownika. W związku z tym, że każda wkładka wyposażona jest w zegar czasu rzeczywistego, możliwe jest ograniczenie dostępu do pomieszczeń za pomocą tzw. profili czasowych. Administrator może ustalać prawa dostępu do konkretnych pomieszczeń w określonych godzinach, w określonych dniach tygodnia z dokładnością do 15 minut. Profile czasowe mogą być dowolnie konfigurowane i wielokrotnie zmieniane. Administrator ma możliwość ograniczenia dostępów w dni wolne, których listę może modyfikować. Każdy z użytkowników może używać kilku profili czasowych, zapisanych na kluczu, a administrator może przydzielać różne profile różnym grupom użytkowników. Taki sposób zarządzania dostępami ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa obiektów, w których pracownicy podzieleni są na grupy funkcjonujące w obiekcie w różnych godzinach, lub wtedy, gdy pomieszczenia mogą być dostępne tylko w określonym czasie. Administratorzy systemu blueSmart w zakładach przemysłowych, bankach czy biurowcach częstowykorzystują możliwości, jakie daje stosowanie profili czasowych.

 

Jedną z najważniejszych zalet systemu blueSmart jest możliwość zmiany uprawnień dla użytkowników bez bezpośredniego dostępu do ich kluczy. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu tzw. punktu dostępowego. To urządzenie jest czytnikiem kluczy podłączonym online do serwera z oprogramowaniem zarządzającym systemem blueSmart. Z reguły punkt dostępowy umieszcza się przy wejściu do budynku, tak aby każdy z użytkowników miał do niego dostęp. Administrator systemu blueSmart wprowadza klucze użytkowników do systemu i ustala ważność ich kluczy na określony czas, z reguły na jedną dobę. Użytkownik codziennie aktywuje swój klucz w punkcie dostępowym i tym samym uzyskuje dostęp do przypisanych mu pomieszczeń, do czasu wygaśnięcia ważności klucza. Kiedy administrator zmieni plan dostępu dla danego użytkownika, ta informacja przenoszona jest do punktu dostępowego, a następnie przy najbliższej aktywacji jest transmitowana na właściwy klucz. W ten sposób administrator może w dowolny sposób zmieniać plan klucza. Wirtualna sieć, którą tworzą punkt dostępowy, klucze i wkładki, umożliwia transmisje danych w obu kierunkach. To za pomocą kluczy użytkowników administrator odbiera dane z wkładek, m.in. o kondycji ich baterii.

 

Wkładki elektronicznego systemu kontroli dostępu blueSmart zapisują aktywność użytkowników, dołączając do rejestru godzinę i datę zdarzenia. Każda wkładka zapamiętuje 2000 ostatnich użyć lub prób użycia. Dane z wkładki poprzez klucz są transmitowane do punktu dostępowego przy każdym jego użyciu. Tym sposobem administrator może w dowolnej chwili przeglądać historię zdarzeń w systemie i aktywność użytkowników. 

 

W przypadku zagubienia klucza, osoba zarządzająca systemem blokuje klucz w bazie danych. Jeśli nie upłynął czas ważności klucza, wówczas administrator może uruchomić tzw. wirusowe blokowanie zagubionego klucza. Informacja o zablokowanym kluczu jest przenoszona do punktu dostępowego, a stamtąd przenoszą ją na wkładki klucze innych użytkowników. Poinformowane o blokadzie wkładki, przenoszą informację na kolejne klucze. W ten sposób informacja o zablokowanym kluczu przenosi się błyskawicznie do wszystkich wkładek.

 

 

2015 04 54 2

Fot. 4. Innowacyjna technologia blueSmart harmonizuje z wizjonerską architekturą obserwatorium astronomicznego ESO Źródło: E. Graf

 

 

Możliwości sieci wirtualnej, jaką tworzą komponenty systemu blueSmart, pozwalają na efektywne i komfortowe zarządzanie prawami dostępu w obiektach. Szczególnie łatwość, z jaką można zmieniać prawa dostępu, jest doceniana przez administratorów obiektów, w których często zmieniają się użytkownicy lub lista przypisanych im pomieszczeń. Przykładem takiego obiektu jest kwatera główna Europejskiej Organizacji Badań Astronomicznych ESO, w której system Winkhaus blueSmart zabezpiecza nowy kompleks administracyjny. Dotychczasowy system mechaniczny nie sprostał tam dużej rotacji naukowców gościnnie pracujących w obiekcie.

 

ESO jest wiodącą organizacją zajmującą się badaniami astronomicznymi w Europie i naukowo najbardziej produktywnym obserwatorium świata. Siedziba główna ESO z najważniejszymi oddziałami technicznymi i naukowymi oraz administracją znajduje się w Garching pod Monachium. 600 osób dziennie przemierza siedzibę obserwatorium, która w 2013 roku została znacznie rozbudowana.

 

Nowy budynek mieści trakt biurowy, sale konferencyjne i osobny budynek techniczny. Zgodnie z projektem nowy budynek o pow. prawie 17 tys. m2 spójnie łączy się z istniejącymi obiektami. W siedzibie ESO zainstalowano około 400 zgodnych z blueSmart klamek drzwiowych, ponadto 6 punktów dostępowych, 30 czytników online i 15 czytników offline tworzących wspólnie sieć wirtualną. Zabezpiecza ona kompleks zarówno od zewnątrz jak i jego wewnętrzne strefy. System pracuje częściowo offline i bezprzewodowo: zainstalowane elektroniczne komponenty komunikują się ze sobą za pośrednictwem klucza, przetwarzają informacje i przekazują je dalej. W przeciwieństwie do konwencjonalnych sieci system nie wymaga okablowania, wielkiej ekipy wdrożeniowej, ani podatnych na zakłócenia instalacji radiowych.

 

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby istniejący system rozbudować. System blueSmart umożliwia bowiem tworzenie instalacji obejmujących do 1800 czytników online oraz 195 000 komponentów offline – takich jak np. wkładki drzwiowe – i 195 000 identyfikatorów lub kluczy. System blueSmart w obserwatorium ESO jest zarządzany centralnie przy pomocy oprogramowania Winkhaus Software blueControl Professional. Prawa dostępu pracowników i gości obserwatorium mogą być administrowane w taki sam sposób. Zmiany praw dostępu z reguły nie są wprowadzane przy pomocy programatora, lecz przekazywane do kluczy użytkowników przy regularnym kontakcie z głównym punktem dostępowym systemu. Wymiana danych i informacji między kluczami a wkładkami następuje podczas codziennego używania kluczy bez wiedzy użytkowników.

 

 

Artykuł firmy
Winkhaus Polska Beteiligungs sp. z o.o. sp.k.

 

Miron Łukaszczyk

Pin It