Systemy monitoringu instalowane w środkach komunikacji publicznej zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Założeniem rozwiązań tego typu jest możliwość szybkiego zidentyfikowania sprawców wandalizmu i innych wykroczeń. 

 

 

2017 2 23 1

 

 

Systemy monitoringu, które znajdują zastosowanie m. in. w autobusach i w pociągach dodatkowo pozwalają analizować ruch osób na dworcach i w pojazdach. Pozyskane w ten sposób dane pozwalają ustalić linie i kierunki, które są najbardziej obciążone i w jakich porach. W efekcie można dążyć do usprawnienia transportu uzyskując przy tym szereg oszczędności. Warto podkreślić, że dodatkowe funkcje kamer pozwalają na odtworzenie ewentualnych kolizji drogowych i szybkie ustalenie sprawcy. Nowoczesne technologie zapewniają rejestrację obrazu w rozdzielczości Full HD lub wyższej. Ważna jest w pełni zdalna obsługa systemu z siedziby operatora za pomocą standardów wymiany danych takich jak Wi-Fi i GSM. Kluczowe miejsce zajmuje możliwość łatwej rozbudowy (np. o inteligentną analizę obrazu) przy zapewnieniu elastyczności konfiguracji. System szybko reaguje na sygnały z pojazdu. Np. może uruchomić się podgląd z kamer lusterkowych przy wjeździe na stację. Jest możliwa integracja z innymi systemami działającymi w pojeździe, takimi jak chociażby system informacji pasażerskiej, system interkomów, diagnostyka on-line, rejestrator zdarzeń. Do analizy obrazów wykorzystywane jest oprogramowanie projektowane pod kątem indywidualnych wymagań aplikacji.

 

Elementy systemu

 

Na typowy system monitoringu wizyjnego składają się odpowiednie kamery instalowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Oprócz tego ważne są mikrofony, rejestrator cyfrowy oraz kolorowy monitor LCD umieszczany w kabinie kierowcy. Istotną rolę odgrywa moduł do bezprzewodowej wymiany danych – Wi-Fi, GSM. Uzupełnieniem systemu może być serwer z zainstalowanym oprogramowaniem przeznaczonym do zamawiania nagrań oraz odtwarzania zarejestrowanego materiału. Taka struktura systemu umożliwia automatyczne pobieranie plików z rejestratora bez konieczności wchodzenia do pojazdu. Specjalna aplikacja i modem GSM zapewnia, że osoby, które zarządzają flotą mogą na ekranie komputera wyświetlić obraz z każdej kamery zainstalowanej w pojeździe. Tym sposobem natychmiast zapobiega się sytuacjom awaryjnym, zachodzącym przy przewozie pasażerów. Konstrukcja urządzeń wykorzystuje zabezpieczenia antywibracyjne zwiększające bezpieczeństwo pracy systemu.

 

Kamery

 

Dzięki kamerom zewnętrznym rejestrowany jest tor jazdy pojazdu. Kamery cyfrowe o dużej rozdzielczości mogą zapisywać widok części pojazdu lub przystanku czy peronu. Ważne jest wspomaganie manewru cofania oraz zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów wsiadających i wysiadających.

 

Cyfrowe kamery IP przeznaczone do montażu zewnętrznego odpowiadają za monitorowanie pojazdu z boku. Kamery tego typu bardzo często wyposaża się w przetwornik 2 Megapiksela, który generuje obraz w rozdzielczości 1920x1080 pikseli z prędkością 30 klatek na sekundę. Ważne jest wsparcie technologii kompresji obrazu H.264 oraz MJPEG. Kodek H.264 odpowiada za redukowanie rozmiarów plików przy zmniejszeniu obciążenia pasma. Przydatne rozwiązanie stanowi funkcja WDR (szeroki zakres dynamiki) pozwalająca na realistyczne odwzorowanie ciemnych i jasnych obszarów w monitorowanym obrazie. Dzięki specjalnej obudowie kamery zyskuje się stopień ochrony IP68 i możliwość pracy w szerokim zakresie temperatur od -40 do 80°C. Istotny jest wbudowany filtr podczerwieni z automatycznym wyłącznikiem, zapewniający dobrą jakość obrazu w ciemności. Kamera boczna pełni rolę dodatkowego lusterka zewnętrznego pojazdu.

 

Z kolei cyfrowe kamery wewnętrzne IP wyposaża się w przetworniki 1 Mpx pozwalające na generowanie obrazu w rozdzielczości 1280x960 z prędkością nagrywania do 30 klatek na sekundę. Kamery wewnętrzne również wspiera technologia kompresji obrazu H.264 i MJPEG. W zależności od zastosowanego obiektywu dostępny jest kąt widzenia 70–140°. Z myślą o montażu wewnętrznym dostępne są również kamery hemisferyczne, w których dzięki zastosowaniu kąta widzenia 180°, zyskuje się obraz panoramiczny wynoszący 360°. Niektóre kamery obsługują dwukierunkowe audio, karty pamięci Micro SDHC oraz funkcję PoE.

 

Używając funkcji BLC (Backlight Compensation) można kontrolować światło wsteczne. Takie rozwiązanie pozwala na automatyczne wyrównanie światła tak, aby uzyskać więcej szczegółów na ciemnych obszarach obrazu. Przykładem zastosowania tej funkcji może być skupienie się na szczegółach twarzy osoby, która jest oświetlona z tyłu.

 

W niektórych modelach kamer przewidziano przyciski przeznaczone do parametryzowania urządzenia. Przydatne rozwiązanie stanowi także wbudowany mikrofon.

 

Funkcja ATW (Auto Tracing White Balance) odpowiada za automatyczne trasowanie bieli. Dzięki niej monitorowane jest światło a kolory są dostosowane po to, aby utrzymać białe obszary o możliwie najlepszej jakości.

 

Używając funkcji AES (Auto Electronic Shutter) zyskuje się elektroniczną migawkę, działającą w sposób automatyczny. Funkcja ta najczęściej używana jest celem dostosowania zmian oświetlenia bez użycia obiektywu auto.

 

Z pewnością przydatna okaże się funkcja AWB, czyli Auto White Balance pozwalająca na automatyczne dopasowanie balansu bieli. Funkcja bazuje na elektronicznym procesie zachowującym ostre kolory o żywym nasyceniu w pełnej palecie barw.

 

 

2017 2 24 1

 

 

 

Podgląd obrazu i rejestracja

 

System monitoringu wizyjnego zapewnia możliwość ciągłego podglądu wnętrza pojazdu przez kierowcę za pomocą umieszczonego w kabinie monitora. Widok monitora jest ustawiany zgodnie z potrzebami użytkownika. Można przewidzieć np. podział monitora na kilka sektorów, a na każdym z nich dostępny jest widok z jednej kamery. Oprócz tego wybrać można pomiędzy kilkoma trybami pracy kamery oraz funkcję powiększania rejestrowanego obrazu.

 

Monitory bazują na ekranach LCD z technologią bezdotykową. Za pomocą panelu można zarządzać ustawieniami rejestratora, odtwarzać nagrania z wewnętrznego dysku twardego oraz pobierać nagrania na pamięć wewnętrzną. Przydatne rozwiązanie stanowi możliwość integracji z innymi urządzeniami wyposażenia pojazdu takimi jak kasy, drukarki, systemy POS (komputer pokładowy, komputer kasowy), system kontroli dostępu i alarmowy itp.

 

Warto zwrócić uwagę na nowoczesne rejestratory, które umożliwiają zapis informacji w kilku trybach – alarmowym, kalendarzowym, czasowym, jednokrotnym, ciągłym.

 

 

Systemy monitoringu do pociągów

 

Systemy monitorowania pociągów zapewniają przede wszystkim nadzór wideo w czasie rzeczywistym a więc obraz jest rejestrowany z przedziałów pasażerskich i przesyłany do centrali. Oprócz tego rejestrowane są alarmy występujące w przedziale pasażerskim. Zebrane informacje dotyczą aktualnej lokalizacji pociągu i wagonu silnikowego, gdzie generowany jest sygnał. Dzięki zintegrowanemu nagłośnieniu można nawiązać kontakt z pasażerami przebywającymi w pociągu. Oprócz tego system rejestruje pociągnięcie hamulca awaryjnego i awaryjne otwieranie drzwi a więc szybko można odróżnić działania wykonywane w trybie awaryjnych od nadużyć.

 

Systemy monitorowania pociągu pozwalają na szybkie podjęcie działań w przypadku wybuchu pożaru. Dzięki komunikacji głosowej wspomagana jest ewakuacja. Stały monitoring wideo umożliwia skuteczne ściganie przestępców. Zdjęcia wykonane w wysokiej rozdzielczości zapewniają dokładne zidentyfikowanie sprawcy i mogą stanowić materiał dowodowy. Sygnał alarmowy nadany z pociągu umożliwia zatrzymanie pociągu i poinformowanie odpowiednich służb.

 

 

Podsumowanie

 

Systemy CCTV, które znajdują zastosowanie w pojazdach komunikacji publicznej, w dużej mierze pozwalają na poprawę bezpieczeństwa pasażerów, wspomagając pracę służb ochrony i Policji. Rozwiązania tego typu pełnią przy tym również bardzo ważną rolę prewencyjną przyczyniając się do spadku aktów wandalizmu i kradzieży, które są popełniane w środkach komunikacji zbiorowej.

 

Nowoczesne systemy monitoringu pojazdów bazują na rozwiązaniach IP z nowoczesnymi urządzeniami i oprogramowaniem. Zyskuje się zapis i archiwizację nagrań o wysokiej jakości. Funkcjonalność pozwala chociażby na przesyłanie wszystkich zdarzeń, podgląd na żywo z kamer czy zdalne pobieranie nagrań i dwustronną komunikację audio z prowadzącym pojazd. Istotną rolę odgrywają dodatkowe funkcje analizy obrazu (np. wykrywanie pozostawionych obiektów czy rozpoznawanie twarzy).

 

 

 

Damian Żabicki
Dziennikarz, analityk specjalizujący się w tematyce
technicznej i przemysłowej

 

 

Pin It