Trudno dzisiaj wyobrazić sobie wielowymiarowe wewnętrzne struktury budynków bez efektywnego systemu kontroli dostępu. Systemy mechaniczne często w ograniczony sposób pozwalają na bezpieczne funkcjonowanie takich obiektów. Co innego elektroniczne – te, dzięki elastycznym możliwościom zastosowań, doskonale porządkują prawa dostępowe.

21Kontrola dostępu w budynkach użyteczności publicznej

Budynki użyteczności publicznej muszą spełniać określone wymogi techniczne, które mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wygodnego korzystania wszystkim użytkownikom. Wymagają szczególnej dbałości o bezpieczeństwo, włącznie z monitorowaniem ruchu personelu, pracowników, gości, innymi słowy – użytkowników systemowych kluczy mechanicznych czy bardziej zaawansowanych technologicznie: kluczy elektronicznych, kart zbliżeniowych, breloków. Ważne jest, by skutecznie eliminować przypadki wejść do stref chronionych przez osoby nieupoważnione. I, by odbywało się to jak najmniejszym kosztem. Rozwiązaniem jest elektroniczny system kontroli dostępu – blueSmart.

blueSmart łączy w sobie zalety systemów offline i online. Nośnikiem informacji jest tu elektroniczny klucz użytkownika z wbudowanym chipem, który aktywowany jest w czytniku na podstawie uprawnień dostępowych, nadanych przez administratora systemu w komputerze centralnym. Uprawnienia te mogą być nadawane bezterminowo lub czasowo, ich zakres ogranicza tylko struktura pomieszczeń. Zagubiony klucz można łatwo wyeliminować z systemu bez konieczności wymiany wkładek w drzwiach – wystarczy kilka kliknięć w oprogramowaniu sterującym. Wkładka elektroniczna zapisuje historię 2000 ostatnich zdarzeń, co umożliwia administratorowi systemu odtworzenie obecności poszczególnych osób w danym pomieszczeniu, a także prób użycia nieautoryzowanego klucza.

22Brak okablowania i łatwość montażu sprawia, że system blueSmart doskonale sprawdza się zarówno w nowoczesnej architekturze jak i budynkach historycznych, a także na każdym etapie modernizacji i remontów. Wkładki elektroniczne Winkhaus posiadają najwyższą 6 klasę zabezpieczenia potwierdzoną certyfikatem Instytutu Mechaniki Precyzyjnej.

Master key a system elektroniczny – różnice

W wielu obiektach użyteczności publicznej jak hotele, biurowce, szpitale działają mechaniczne systemy master key. Czy jednak te sprawdzają się w każdej sytuacji? Zapewniają stały i zhierarchizowany dostęp do pomieszczeń oraz komfort otwierania jednym kluczem wszystkich polegających danemu użytkownikowi pomieszczeń. Jednak gdy w grę wchodzą częste zmiany organizacyjne lub konieczna jest szybka reakcja na zagubienie klucza, słabości systemu master key widać jak na dłoni.

Różnice zaczynają się już od samego sposobu zarządzania systemami – w elektronicznym odbywa się to z poziomu oprogramowania, którą to czynność wykonać może administrator budynku po odpowiednim przeszkoleniu, a w mechanicznym – tylko wyspecjalizowany serwis techniczny. Zmiana uprawnień lub ich nadawanie w systemie elektronicznym możliwe jest w dowolnym momencie, w oparciu o oprogramowanie, zaś w mechanicznym – wprowadzanie zmian wymaga wymiany klucza lub wkładki, a nadawanie uprawnień możliwe jest tylko na etapie planowania i produkcji systemu. Zaletami systemów elektronicznych są także możliwość planowania ustawień czasowych dostępów i terminów ważności kluczy, blokowanie i odblokowywanie zaginionych kluczy oraz ewidencja wejść i wyjść wraz z pełną historią zdarzeń. Elektroniczny system dostępowy można obsługiwać bogatym zestawem identyfikatorów – może to być klucz elektroniczny, karty magnetyczne, karty zbliżeniowe RFID, breloki, opaski magnetyczne, a nawet naklejki zbliżeniowe. System ten doskonale integruje się także z innymi, począwszy od tych związanych z inteligentnym zarządzaniem budynkiem, przez systemy rejestracji czasu pracy, po obsługę wind, szlabanów, bramek obrotowych, na zamknięciach szafek basenowych, gablot z lekami i kontenerów biurowych kończąc.23

Elektroniczna klamka w systemie blueSmart – gdzie i jak ją zamontować? Użytkownicy elektronicznego systemu kontroli dostępu blueSmart, obok standardowych jego komponentów: wkładek elektronicznych, kluczy z chipami, czytników, mogą zaopatrzyć drzwi wewnętrzne w bezprzewodową, elektroniczną klamkę ETB-IM. Ta jest idealnym rozwiązaniem do drzwi w hotelach, biurach, urzędach i wszędzie tam, gdzie uzasadnienie ma montaż drzwi na kartę zbliżeniową lub kod. Klamka może być stosowana do drzwi wewnętrznych każdego typu, wyposażonych w zamek wpuszczany, z funkcją zapadki lub samoryglującym zamkiem automatycznym. Jej komponenty fabrycznie są częściowo zmontowane, by ułatwić instalację. Montaż nie wymaga dodatkowego okablowania i urządzeń zasilających, nie narusza struktury drzwi, odbywa się bez frezowania skrzydła. Równie szybko, za pomocą standardowego narzędzia, można przeprowadzić zmianę kierunku klamki oraz wymianę baterii.

Klamkę elektroniczną w systemie kontroli dostępu blueSmart można w prosty sposób instalować nawet w już działających systemach dostępowych. Dodanie klamki elektronicznej pozwala rozbudować istniejący system dostępowy lub stworzyć nowy.

Jak działa elektroniczna klamka systemu blueSmart?

Komunikacja z klamką jest realizowana szybko i bezdotykowo przy użyciu uprawnionych breloków, kart identyfikacyjnych RFID i kluczy blueSmart. Kontrolowana jednostronnie klamka ma funkcję otwierania pojedynczego bądź stałego (ustawienie ręczne lub automatyczne), dzięki czemu administrator może elastycznie organizować dostępy.

Klamka działa podobnie jak klasyczny szyld drzwiowy, czyli działa nie na rygiel zamka, a na jego język. Jeśli jest ustawiona w tryb ręczny, wymagana jest najpierw autoryzacja kluczem, kartą RFID lub brelokiem. Aby wejść do pomieszczenia, po przyłożeniu do klamki identyfikatora, następuje zasprzęglenie zamka, trzpień przenosi napęd na język zamka i w ciągu kilku sekund użytkownik powinien nacisnąć uchwyt klamki, by otworzyć drzwi. By wyjść z pomieszczenia, wystarczy tylko nacisnąć klamkę zamontowaną po wewnętrznej stronie drzwi. Jeśli zaś klamka ustawiona jest na automatyczny tryb biurowy, wejścia i wyjścia nie muszą być autoryzowane przy każdym użyciu. To komfortowa funkcja w biurach, gdzie każdorazowa autoryzacja jest niepotrzebna. Klamka elektroniczna blueSmart posiada wewnętrzny zegar z kalendarzem. Można więc elastycznie programować ramy czasowe, w których klamka będzie spełniała nadaną przez administratora funkcję. Klamka zatem może być aktywna od 8:00 do 16:00, czyli w godzinach urzędowania biura, a poza tym czasem będzie wymagała autoryzacji uprawnionym identfikatorem.24

Rodzaje elektronicznych klamek blueSmart

W ofercie Winkhaus jest pięć wersji klamek do drzwi standardowych, z których trzy warianty są również dopuszczone do stosowania w drzwiach ewakuacyjnych. Te ostatnie zapobiegają niebezpieczeństwu zaczepienia rękawem o uchwyt klamki. Elektroniczna klamka drzwiowa blueSmart jest wyposażona w dyskretny, wysokiej jakości szyld z tworzywa sztucznego z pokrywą tworzywową lub metalową. Jest on nie tylko bardzo wytrzymały, ale także odporny na promieniowanie UV i inne wpływy zewnętrzne. Szyld jest dostępny w 2 kolorach – czarnym i białym, a klamka – w 5 wersjach o różnym kształcie.

Koszty instalacji i eksploatacji elektronicznej klamki blueSmart

Instalacja klamki ETB-IM redukuje znacząco koszty startowe – jej instalacja może być niezależna od wkładki drzwiowej lub stanowić jej uzupełnienie. Montowana samodzielnie pełni rolę standardowego szyldu z funkcją zamykania (pamiętać należy, że klamka nie ma możliwości ryglowania drzwi ryglem, a tylko język zamka przytrzymuje skrzydło w ościeżnicy). Jej koszt eksploatacyjny redukuje się do wymiany baterii. Klamka elektroniczna blueSmart zapamiętuje do 2000 zdarzeń. To czterokrotnie więcej, niż standardowe opcje na rynku – te mogą zapisać ich tylko 500.

Zalety elektronicznej klamki blueSmart – podsumowanie

  • błyskawiczny montaż – bez wiercenia, okablowania, bez zarysowań na skrzydle drzwi
  • prosty sposób na dodanie kontroli dostępu do zamka mechanicznego, bez potrzeby wiercenia i wymiany drzwi na nowe
  • komfortowe użytkowanie – wygodna, zabezpieczona przed przekręceniem
  • wytrzymała, przeznaczona do miejsc o dużym natężeniu ruchu
  • prosta konserwacja i niskie zużycie energii – łatwa wymiana baterii za pomocą standardowych narzędzi
  • skuteczna ochrona – elastyczne nadawanie i zmiana uprawnień dostępowych
  • 25intuicyjna obsługa – oznakowany obszar czytnika, sygnalizacja optyczna i akustyczna
  • możliwość stosowania w drzwiach drewnianych, stalowych i z PVC; do różnych grubości drzwi i różnych zamków
  • dostępny jest także wariant do drzwi ewakuacyjnych zgodnych z normą EN 179
  • minimalistyczny,
  • nowoczesny design.
Pin It